Kiełki rzodkiewki – bomba witaminowa

247
Kiełki rzodkiewki – bomba witaminowa
5 (100%) 6 votes

Rzodkiewka i zielona sałata to symbol wszystkich nowalijek, na które czeka się całą zimę. I mimo, że warzywa te dostępne są już cały rok, nic nie zastąpi ich naturalnego wiosennego smaku. Rzodkiewka lekko pikantna, szczypiąca w język do doskonały dodatek do twarożków czy po prostu na kanapkę. Gdy na kolejny wysyp rzodkiewek trzeba poczekać, warto ten smakowity dodatek zastąpić kiełkami rzodkiewki. Zresztą kiełki rzodkiewki powinny gościć na naszych talerzach przez cały rok i to zarówno ze względu na swoje walory smakowe jak i lecznicze. A walory lecznicze kiełków znali już starożytni Chińczycy, to dlatego są one obecne od tysięcy lat w kuchni Dalekiego Wschodu.

Dlaczego powinniśmy jeść kiełki?

Nasiona warzyw są nośnikiem ogromnej ilości witamin. Dzieje się tak, ponieważ  stanowią one swoisty magazyn witamin, minerałów i białka. Muszą przecież przekazać je wszystkie następnemu swojemu pokoleniu. Jednak organizm człowieka nie jest w stanie zaabsorbować ich. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie tychże witaminowych magazynów w chwili, gdy podczas ich kiełkowania wytwarzają się enzymy przetwarzające zasoby znajdujące się w nasionach w taki sposób, że nasz organizm może je trawić. W procesie tym wyraźnie zwiększa się ilość witamin, które organizm jest w stanie przyswoić, węglowodany złożone zamieniają się w cukry proste tak ważne dla człowieka, a białka rozpadają się na aminokwasy niezbędne dla naszego funkcjonowania.

Kiełki warzyw zawierają wiele różnorodnych witamin i minerałów i to w zmasowanych ilościach. Zawierają:

  • witaminy z grupy B
  • witaminę C (dla zobrazowania: pół szklanki kiełków lucerny zawiera tyle witaminy C ile 6 szklanek soku z pomarańczy)
  • witaminę: D,E,K,PP
  • żelazo
  • fosfor
  • wapń
  • magnez
  • potas
  • cynk
  • jod
  • mangan
  • lit
  • selen
  • beta-karoten
  • białko
  • kwasy tłuszczowe omega-3
  • błonnik

Dodatkową zaletą kiełków jest to, że są niezwykle niskokaloryczne i nie powodują wzdęć, co zdarza się wielu warzywom. Ilość tych odżywczych składników znacznie przewyższa  ich zawartość w warzywach już dojrzałych. Młode pędy i zawarte w nich składniki odżywcze oddziałują na cały nasz organizm, dokonując wielu pozytywnych przemian. Ich działanie zdrowotne jest nie do przecenienia, bowiem kiełki:

  • poprawiają stan paznokci, włosów oraz skóry
  • poprawiają samopoczucie, to efekt bomby witaminowej
  • chronią przed chorobami cywilizacyjnymi
  • są sprawdzonymi antyoksydantami, chronią przed negatywnym wpływem wolnych rodników
  • obniżają poziom złego cholesterolu
  • zapobiegają miażdżycy
  • zapobiegają nowotworom
  • regulują trawienie
  • wzmacniają zęby i kości
  • odmładzają organizm
  • poprawiają odporność

Kiełki tak jak wszystkie warzywa różnią się między sobą smakiem. Niektóre z nich są pikantne i wyraziste, inne przypominają smakiem dorosłą postać tego samego warzywa, tak jak choćby kiełki rzodkiewki czy kapusty.

Kiełki rzodkiewki

Kiełki rzodkiewki przypominają smakiem ich dojrzałą wersję, dlatego tym bardziej polecane są do jedzenia przez cały rok. Ten wyjątkowy smak powodują zawarte w nich olejki gorczycowe. Kiełki rzodkiewki zawierają mnóstwo witamin: A,C,B,E,H oraz minerały i kwasy omega-3. Właściwości kiełków rzodkiewki są nie do przecenienia, a obserwując ich oddziaływanie na zdrowie każdy z nas powinien w ramach noworocznych postanowień zdecydować o systematycznym ich spożywaniu. Kiełki rzodkiewki wykazują charakterystyczne dla siebie właściwości zdrowotne:

  • działają przeciwzapalnie
  • odkażająco
  • oczyszczająco
  • moczopędnie
  • hamują rozwój bakterii
  • hamują rozwój drożdży
  • łagodzą dolegliwości żołądka
  • łagodzą dolegliwości pęcherzyka żółciowego
  • leczą infekcje dróg oddechowych
  • leczą dolegliwości układu pokarmowego
  • pobudzają łaknienie oraz trawienie
  • wspomagają wątrobę
  • leczą niestrawność
  • leczą nadfermentację jelit
  • działają wykrztuśnie, dlatego łagodzą uciążliwy kaszel
  • zaleca się je przy chorobach oskrzeli oraz przy astmie
  • regulują poziom ciśnienia we krwi
  • stosuje się je do leczenia: kamicy nerkowej, krzywicy, anemii, artretyzmu, reumatyzmu
  • działają bakteriostatycznie
  • zapobiegają wypadaniu włosów i łamaniu się paznokci
  • dzięki zawartości siarki działają upiększająco i odmładzająco

Jak i z czym jadać kiełki rzodkiewki?

Najlepiej kiełki rzodkiewki jeść codziennie, choćby w niewielkich ilościach lub na przemian z innymi rodzajami. Szczególnie zaleca się je w okresie rekonwalescencji po przebytych chorobach, a także w okresie podwyższonego stresu czy permanentnego zmęczenia. Kiełki rzodkiewki najwięcej wartości odżywczych zachowują w stanie surowym. Można je po prostu położyć na kanapkę czy dodać do sałatki lub pasty. Ich charakterystyczny smak doda pikantności i wyrazistości potrawie.

Kiełki rzodkiewki można też krótko obsmażyć na tłuszczu i dodać do makaronu czy ryżu. Doskonale komponują się z wędlinami, jajkami czy twarożkiem. Na ciepło są doskonałym składnikiem duszonych potraw z warzyw, mięsa czy ryb. W każdej potrawie zastąpią doskonale pietruszkę, koperek czy szczypiorek.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.