Zielona kawa – efekty, działanie i skutki uboczne

198
Zielona kawa – efekty, działanie i skutki uboczne
5 (100%) 6 votes

Proces utraty wagi może być niezwykle trudny i uciążliwy. Z tego powodu ludzie często zwracają się do różnego rodzaju suplementów, aby go sobie przyspieszyć i tym samym zrzucić zbędne kilogramy. Zielona kawa, a w szczególności jej ekstrakt jest jednym z najpopularniejszych środków pomagającym schudnąć.

Dlaczego zielona kawa?

Ekstrakt z zielonej kawy może się okazać przydatny podczas procesu odchudzania, ponieważ ziarna tego gatunku kawy mają niesamowite właściwości przyspieszające metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Taki ekstrakt zawiera w sobie substancję o nazwie kwas chlorogenowy, któremu przypisuje się lepsze efekty zrzucania kilogramów. Popularność zielonej kawy rozpoczęła się od jej stosowania przez gwiazdy show-biznesu, modelki, osoby promujące bycie fit i inne znane postaci.

Czym są zielone ziarna kawy?

Zielone ziarna kawy to właściwie tylko niepalone ziarna kawy.Ziarna kawy są naturalnie zielone, ale zazwyczaj są palone przed sprzedażą konsumentowi. To proces, który zmienia kolor na brązowy. Jak wiadomo, ziarna kawy są przepełnione zawartością przeciwutleniaczy i związków farmakologicznie czynnych. Dwa z najważniejszych to kofeina i kwas chlorogenowy.

Kwas chlorogenowy jest uważany za główny składnik aktywny w zielonych ziarnach kawy. Oznacza to, że w substancje, które wywołują efekty odchudzania. W przypadku palonych kaw, ten związek jest usuwany. Z tego powodu zwykłe ziarna kawy nie będą miały tego samego efektu –  chociaż istnieje wiele innych dobrych powodów, aby napić się kawy, np. jej smak i zapach.

Jak działa ekstrakt z zielonej kawy?

Zielony ekstrakt z ziaren kawy zawiera znikome cząstki kofeiny. Kilka przeprowadzonych badań wykazało, że kofeina może zwiększyć metabolizm nawet o 3-11%. Uważa się jednak, że głównym składnikiem aktywnym jest kwas chlorogenowy.

Niektóre badania przeprowadzone na konsumentach sugerują, że może ona zmniejszyć wchłanianie węglowodanów z przewodu pokarmowego, co obniża poziom cukru we krwi i skoki insuliny.

Jeżeli jest to wiarygodna opinia, to można śmiało stwierdzić, że jest to odpowiedni produkt dla osób z wyspecjalizowaną dietą.

Inne badania, przeprowadzone na zwierzętach, wykazały, że kwas chlorogenowy może zmniejszyć masę ciała, obniżyć wchłanianie tłuszczu, zmniejszać ilość tłuszczu przechowywanego w wątrobie i poprawiać działanie hormonu odpowiedzialnego za spalanie tłuszczu.

Wykazano także, że kwas chlorogenowy radykalnie poprawia poziomy cholesterolu. To istotne, ponieważ wysoki cholesterol jest najczęstszym czynnikiem wywołującym choroby serca.

Co mówią badania ?

Przeprowadzone badania na ludziach wykazały kilka ważnych kwestii. Eksperymenty zwane randomizowanymi kontrolowanymi próbami, są najczęściej przeprowadzonymi analizami. Jedna próba obejmowała grupę 30 osób z nadwagą i trwała 3 miesiące. Te 30 osób podzielono na dwie, mniejsze. Jedna z nich spożywała zwykłą kawę rozpuszczalną. Druga kawę wzbogaconą o ekstrakt z zielonych ziaren. Żadna z tych grup nie została poinstruowana, aby zmienić nawyki żywieniowe lub ruchowe. Z badań wynikła jedna teza. Osoby spożywające zwykła kawę schudły w przeciągu 12 tygodni, niecałe 2 kilogramy. Druga grupa wykazała wyższą utratę kilogramów w ilości około 6. Procent tkanki tłuszczowej również spadł o 3,6% w grupie ekstraktu z zielonej kawy, w porównaniu do 0,7% w drugiej grupie.

Zielona kawa w kapsułkach
Kliknij tutaj i sprawdź ceny!

Czy ekstrakt z zielonej kawy ma inne korzyści zdrowotne?

Zielona kawa może pozytywnie wpływać na to, w jaki sposób organizm człowieka będzie wchłaniał i wykorzystywał przyjmowane węglowodany. Jak już wiadomo, obecność kwasu chlorogenowego w pewnym sensie zmniejsza wchłanianie glukozy. Ten wpływ na metabolizm glukozy może odgrywać rolę ochronną w leczeniu cukrzycy oraz może wpływać na masę ciała. Ekstrakt zielonej kawy może również pozytywnie wpływać na naczynia krwionośne, co ma istotne znaczenie dla zdrowia serca. Stwierdzono również, że regularne spożywanie zielonej kawy obniża ciśnienie krwi. Związku z czym jest dobrym, naturalnym środkiem dla ludzi leczących się na nadciśnienie tętnicze. Kwas chlorogenowy działa również jako przeciwutleniacz.

Skutki uboczne

Dotychczas przeprowadzone badania nie dowiodły by ekstrakt z zielonej kawy negatywnie wpływał na zdrowie człowieka. Dlatego też, uważa się, że posiada on dobry profil bezpieczeństwa. Efekty uboczne nadmiernego spożywania zielonej kawy mogą się wiązać jedynie z :

  • Bólem głowy,
  • Infekcjami dróg moczowych.

Jednak skala przeprowadzonych analiz jest zbyt wąska, by zdecydowanie stwierdzić, że skutki uboczne były bezpośrednio spowodowane spożywaniem tego suplementu.

Związku z tym, że kawa posiada w sobie związki kofeiny, jej nadmierne spożywanie może niekorzystnie wpływać na bicie serca i samopoczucie. Zdarzyć się może, że pojawią się takie objawy jak: poczucie lęku, drżenie rąk i szybkie bicie serca. Osoby, które są wrażliwe na działanie kofeiny powinny w sposób rozsądny przyjmować ekstrakt z zielonej kawy. Ponadto, niektórzy ludzie reagują alergicznie na działanie zielonej kawy. Takie osoby zdecydowanie powinny nie przyjmować tego suplementu. Zawarty w ziarnach kawy kwas, może działać przeczyszczająco i powodować biegunkę – bardzo rzadko i w skrajnych przypadkach. Nie wykazano, iż zielona kawa jest bezpieczna dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią, dlatego nie zaleca się im spożywania.

Warto pamiętać

Zielony ekstrakt z ziaren kawy wydaje się być przydatny jako środek wspomagający odchudzanie. Może również mieć pewne korzyści dla metabolizmu glukozy i ciśnienia krwi. Jednak większość przeprowadzonych badań jest niewielka i zazwyczaj zlecana przez firmy produkujące suplementy z ziarnami zielonej kawy. Dlatego też, efekt może być różny i zależeć od indywidualnych preferencji konsumenta.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.