Serwis dla kobiet

Płatki jaglane – skład, właściwości, zastosowania, kalorie, indeks glikemiczny

12
Płatki jaglane – skład, właściwości, zastosowania, kalorie, indeks glikemiczny
5 (100%) 4 votes

Płatki jaglane mogą być doskonałą formą śniadania lub małej, ale pożywnej przekąski w trakcie dnia. Cieszą się one coraz większą popularnością wśród konsumentów, a zawdzięczają to licznym wartościom odżywczym. Warto im się przyjrzeć bliżej.

Co się w nich znajduje?

Płatki jaglane nie mają charakterystycznego smaku. Są one wytwarzane z gniecionych ziaren prosa. Dzięki temu, że powstają w procesie gniecenia, nie tracą zbyt wielu wartości odżywczych i zawierają dużą ilość istotnych składników odżywczych. Można w nich znaleźć m.in.:

  • żelazo – zapewnia odpowiedni transport krwi. Niedobór tego pierwiastka może doprowadzić do rozwoju anemii (czytaj także; Produkty bogate w żelazo – zapobiegnij anemii!),
  • lecytyna – wpływa pozytywnie na funkcjonowanie mózgu, w szczególnie zapewnia odpowiednią koncentrację i pamięć. Lecytyna ponadto przyczynia się do utrzymania prawidłowego stężenia cholesterolu we krwi, dzięki czemu zapobiega miażdżycy,
  • kwas krzemowy – przyczynia się do właściwego stanu paznokci oraz włosów,
  • magnez – jest istotny dla właściwego funkcjonowania układu nerwowego. Ten pierwiastek jest szczególnie ważny dla tych osób, które są znerwicowane,
  • krzem – reguluje przemianę materii, dlatego odgrywa znaczącą rolę dla ludzi, którym zależy na zrzuceniu zbędnych kilogramów,
  • wapń – jeden z najważniejszych składników kości oraz zębów. Ten składnik jest także niezbędny do właściwej pracy układu nerwowego i mięśni,
  • cynk – jego niedobór prowadzi do problemów z paznokciami, a także wypadania włosów,
  • witaminy z grupy B – gwarantują dobrą kondycję komórek, odgrywają bardzo istotną rolę w prawidłowym działaniu układu nerwowego,
  • potas – jego działanie jest związane z kurczeniem mięśni, brak tego minerału jest jednym z powodów nadciśnienia tętniczego,
  • witaminę E – hamuje procesy starzenia się, dzięki czemu komórki ciała dłużej zachowują młodość,
  • fosfor – znajduje się w zębach, kościach, RNA i DNA. Niewystarczające ilości fosforu w diecie mogą sprawić, że tkanki ciała nie będą funkcjonować w poprawny sposób.

Ważne jest to, że te płatki nie zawierają glutenu (w przeciwieństwie do płatków owsianych). Z tego powodu są one polecane dla tych osób, które cierpią na celiakię lub nadwrażliwość na gluten.

Jakie są właściwości płatków jaglanych?

Płatki jaglane mają liczne właściwości zdrowotne. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • korzystny wpływ na pracę układu pokarmowego, który przejawia się wspomaganiem procesów trawienia oraz zmniejszaniem kłopotów z zaparciami. Te właściwości wynikają z obecności błonnika pokarmowego,
  • wspomaganie funkcjonowania układu odpornościowego, co skutkuje zmniejszeniem się ryzyka zachorowania na różnego rodzaju infekcje,
  • pozytywne oddziaływanie na nerki, dzięki działaniu moczopędnemu,
  • właściwości przeciwgrzybicze, co sprawia, że powinny korzystać z nich osoby mające problemy z grzybicami ogólnoustrojowymi,
  • likwidowanie zmęczenia oraz bezsenności, dlatego te płatki są polecane dla uczniów, studentów czy osób pracujących fizycznie lub umysłowo,
  • przyczynianie się do usuwania toksyn z organizmu. To sprawia, że są zalecane dla osób, które pragną w skuteczny sposób oczyścić własny organizm,
  • właściwości upiększające – poprawianie stanu cery, wyglądu włosów, a także wzmacnianie paznokci i włosów. Z tego powodu spożywanie płatków jaglanych jest wskazane dla kobiet dbających o swój wygląd.

Zastosowania

Płatki jaglane mogą być doskonałym zamiennikiem dla kanapek czy też zwyczajnych płatków śniadaniowych, które nie zawsze są takie zdrowe, gdyż często zawierają szkodliwy cukier lub substancje słodzące. Są one zdrowym oraz niezwykle pożywnym posiłkiem, a jest to związane z wysoką zawartością substancji odżywczych. Ich smak bardzo dobrze podnoszą cynamon oraz tarte jabłko. Te płatki można gotować na mleku lub wodzie. Po procesie gotowania przybierają one konsystencję zbliżoną do budyniu. Są one stosowane również jako:

  • uzupełnienie jogurtu. W takiej formie są doskonałym posiłkiem dla sportowców po przeprowadzonym treningu, gdyż zapewniają uczucie sytości,
  • zdrowa odmiana panierki do kotletów wegetariańskich lub mięsnych,
  • jeden ze składników maseczek kosmetycznych domowej roboty, gdyż charakteryzują się chrupkością oraz twardością,
  • naturalny scrub przeznaczony do skóry twarzy.

Płatki jaglane są rekomendowane przez dietetyków dzieciom i młodzieży. W połączeniu z artykułami spożywczymi wysokobiałkowymi pokrywają zapotrzebowanie na niezbędne składniki odżywcze. Do potraw z płatkami jaglanymi można dodać m.in. ksylitol, miód, migdały czy też świeże owoce.

Kalorie i indeks glikemiczny

100 gramów płatków jaglanych przekłada się na 363 kcal (kilokalorii) lub 1519 KJ (kilodżuli). Na tę wartość składają się:

  • 7% tłuszczów,
  • 69% węglowodanów – dzięki tak wysokiej zawartości dobrze przyswajalnych węglowodanów te płatki dodają energii na wiele godzin, dlatego najlepiej spożywać je w godzinach przedpołudniowych,
  • 3,9% białka.

Indeks glikemiczny płatków jaglanych po ugotowaniu wynosi 71. Jest to dość wysoka wartość (dla porównania IG ugotowanych płatków owsianych to 60). Z tego powodu osoby chorujące na cukrzycę powinny spożywać je sporadycznie, a najlepszym rozwiązaniem dla nich byłoby zjadanie ich w formie surowej.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.