Trending Now:
MySlowianki.pl Serwis dla kobiet

Dieta kopenhaska – zasady, przeciwwskazania, zalety i wady

Estimated reading time:5 minutes, 4 seconds

Dieta kopenhaska – zasady, przeciwwskazania, zalety i wady
5 (100%) 6 votes

Dieta kopenhaska zwana również dietą duńską, uważana jest obecnie za jedną z najbardziej rygorystycznych diet, dzięki której można zredukować tkankę tłuszczową, a także utracić co najmniej 7 kilogramów. Pomimo tego, iż dieta kopenhaska trwa zaledwie 13 dni to i tak wzbudza bardzo wiele kontrowersji. Zwolennicy tej diety uważają, iż jest ona bardzo skutecznym i szybkim sposobem na pozbycie się zbędnych kilogramów, podczas gdy jej przeciwnicy twierdzą, iż zbytnio wyniszcza ona organizm, a także prowadzi do tzw. efektu jo-jo. Dietę kopenhaską charakteryzuje przede wszystkim to, iż jest niskokaloryczna, jednak przez cały czas jej trwania należy przestrzegać wszystkich jej zasad. W sytuacji, gdy dana osoba zrobi sobie np. jednodniową przerwę lub też złamie choć jedną zasadę tej diety, to konieczne jest jej przerwanie, ponieważ w innym przypadku może się to odbić bardzo negatywnie na zdrowiu. Jakie są jednak zasady diety kopenhaskiej i co należy o niej wiedzieć?

Spożywaj co najwyżej 600-800 kcal dziennie

Pierwszą bardzo ważną zasadą diety kopenhaskiej jest to, iż każdego dnia można spożywać wyłącznie od 600 do 800 kcal, czyli bardzo niewiele. Biorąc pod uwagę fakt, iż każda dorosła osoba powinna spożywać każdego dnia około 1500-2500 kcal (w zależności od wieku, płci, wykonywanej pracy), aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na kalorie, dieta kopenhaska wydaje się bardzo dużym wyrzeczeniem. Z tego też względu nie ma się co dziwić, iż wywołuje bardzo duże kontrowersje. Twórcy diety kopenhaskiej uważają, iż w celu redukcji tkanki tłuszczowej niezbędne jest wytworzenie tzw. deficytu kalorycznego (więcej energii jest zużywanej niż przyjmowanej wraz z pokarmem). Energia, która każdego dnia dostarczana jest organizmowi, jest zazwyczaj trzykrotnie mniejsza niż dzienne zapotrzebowanie, dlatego też, aby ją wytworzyć, organizm wykorzystuje rezerwy tłuszczu, doprowadzając tym samym do redukcji tkanki tłuszczowej.

Przestrzegaj nie tylko czasu trwania diety, ale również pory spożywania posiłków

Jak zostało wspomniane na wstępie, dieta kopenhaska trwa jedynie lub aż 13 dni, jednak nie można jej ani przedłużać, ani skrócać. Dlaczego? Przedłużenie czasu trwania diety kopenhaskiej może odbić się bardzo negatywnie na stanie zdrowia, ponieważ organizm nie otrzyma niezbędnej ilości witamin i minerałów, przez co pojawi się ich niedobór. Z kolei skrócenie czasu trwania diety również nie jest wskazane, ponieważ oczekiwane efekty nie zostaną uzyskane. Dieta kopenhaska zakłada możliwość zjedzenia w ciągu dnia tylko 3 posiłków, a mianowicie śniadania, obiadu i kolacji, jednak o określonych porach. Śniadanie powinno zostać zjedzone pomiędzy godziną 8 a 9, obiad pomiędzy godziną 12 a 14 a kolacja między godziną 16 a 18. Wymóg ten jest bardzo rygorystyczny, jednak warto wiedzieć o tym, iż dopuszczalne jest jedynie półgodzinne odstępstwo od tych zaleceń.

Posiłki spożywaj zgodnie z jadłospisem

Dieta kopenhaska opiera się przede wszystkim na ograniczeniu spożycia tłuszczów i węglowodanów, dlatego też jej jadłospis opiera się głównie na chudym mięsie drobiowym, jajkach, rybach (głównie pstrąg i dorsz), warzywach oraz owocach, jednak te ostatnie można spożywać w ograniczonych ilościach. Bardzo ważnym elementem codziennej diety powinna być kawa, która zapewni odpowiedni poziom energii na cały dzień. Z kolei, jeśli chodzi np. o słodycze lub alkohol, to należy omijać je bardzo szerokim łukiem. Podczas trwania diety kopenhaskiej niezwykle ważne jest to, aby w odpowiedni sposób nawadniać organizm, co oznacza, iż należy wypijać co najmniej 2 litry niegazowanej wody dziennie.

Nie spożywaj w trakcie diety produktów zakazanych

Podczas trwania diety kopenhaskiej pod żadnym pozorem nie można sięgać po produkty zakazane, nawet w niewielkiej ilości. Sięgnięcie, chociażby po kawałek czekolady oznacza, iż dietę należy przerwać, a kolejne podejście do niej możliwe będzie dopiero po około 3 miesiącach (nie wcześniej).

Zrezygnuj z uprawiania aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna w procesie odchudzania jest niezwykle ważna, jednak podczas diety kopenhaskiej nie jest w ogóle wskazana. Dlaczego? Głównie ze względu na fakt, iż organizm nie otrzymuje dziennego zapotrzebowania na kalorie, a połączenie diety kopenhaskiej z wysiłkiem fizycznym może się bardzo źle skończyć.

Przeciwwskazania do stosowania diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska z uwagi na swój jadłospis nie powinna być stosowana przez osoby w wieku dojrzewania, ponieważ zarówno kalorie, jak i składniki mineralne niezbędne są do prawidłowego rozwoju. Dieta ta nie jest również polecana osobom starszym, pracownikom fizycznym oraz sportowcom. Z diety kopenhaskiej nie mogą również korzystać kobiety w ciąży, a także osoby, które mają problemy z nadciśnieniem i cukrzycą.

Zalety diety kopenhaskiej

  • możliwość utraty dużej ilości kilogramów w bardzo krótkim czasie,
  • oduczenie się podjadania pomiędzy posiłkami
  • krótki czas jej trwania

Wady diety kopenhaskiej

  • niedostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów
  • monotonność codziennych posiłków
  • zwiększenie ryzyka efektu jo-jo
  • pojawianie się zawrotów głowy i nudności
  • konieczność rezygnacji z wielu produktów spożywczych (nawet tych ulubionych)

Jakie są efekty diety kopenhaskiej?

Osoby, które przebywały na diecie kopenhaskiej, zgodnie twierdzą, iż przy jej pomocy możliwe jest zrzucenie dosyć dużej liczby zbędnych kilogramów, jednak odbywa się to zbyt dużym kosztem. Takiej diety nie można niestety nazwać zdrowym odchudzaniem, pomimo bardzo dobrych efektów. Organizm nie otrzymuje wprawdzie niezdrowych tłuszczów, jednak dieta kopenhaska pozbawia go również bardzo cennych dla zdrowia witamin i składników mineralnych. Przebywanie na takiej diecie odbija się również niekorzystnie na samopoczuciu, ponieważ ilość dostarczanych kalorii jest zbyt mała, doprowadzając tym samym do osłabienia oraz rozdrażnienia. Warto również wiedzieć o tym, iż niedostateczna ilość witamin i minerałów w diecie odbija się bardzo negatywnie na wyglądzie włosów, cery oraz paznokci.

No Comments

Dodaj komentarz