Błotniki rowerowe — na co zwrócić uwagę przy ich zakupie?
Błotnik rowerowy to ten element jednośladu, na który prawdopodobnie nie zwracasz uwagi podczas zakupów. W świetle takich parametrów jak rodzaj i ilość przerzutek, hamulce czy amortyzatory wydają się one mało istotne. Jednak nie należy ich ignorować, jeżeli zależy ci nie tylko na wygodzie, ale także funkcjonalności wybranego roweru!
Element, który wywołuje skrajne emocje
Czy błotniki mogą wywoływać kontrowersje? Zdecydowanie! Okazuje się bowiem, że ten element wyposażenia jednośladu ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Z czego to wynika? Przede wszystkim z faktu, że błotniki, jak każdy dodatkowy element roweru, nieco go obciąża. Przeciwnikami takiego rozwiązania są więc szczególnie rowerzyści uprawiający sport wyczynowo.
W każdym innym przypadku błotniki do roweru są mile widziane, a nawet bardzo wskazane. Szczególnie kiedy tym środkiem transportu przemieszczasz się w deszczowe dni — zarówno po miejskich drogach jak i szutrowych ścieżkach.
Jakie błotniki rowerowe znajdziesz w sprzedaży?
Błotniki rowerowe dzielą się na dwa główne typy: błotniki pełne oraz błotniki niepełne. Jak łatwo się domyślić pierwszy wariant osłania koło całkowicie, drugi zaś tylko częściowo. Zakrycie całego koła uchroni cię przed zabrudzeniem ubrania i takie rozwiązanie najczęściej stosowane jest w rowerach miejskich. Są one bowiem stabilne, a pojazd do poruszania się po ścieżkach rowerowych nie wymaga specjalnej redukcji wagi.
Błotniki do roweru crossowego oraz błotniki do roweru szosowego to najczęściej warianty niepełne. Krótsza budowa sprawia, że są one lżejsze i nie wpływają tak mocno na ergonomię jazdy oraz osiąganą prędkość podczas jazdy. Musisz się jednak liczyć z tym, że takie rozwiązanie osłania cię mniej przez zachlapaniem. Dlatego jest to opcja wybierana szczególnie do rowerów sportowych.
Z czego wykonane są błotniki?
Oprócz tego, że błotniki dzielą się na pełne i niepełne na rynku znajdziesz również modele wykonane z kilku różnych tworzyw. A każde z nich niesie za sobą nieco inną korzyść.
Błotniki karbonowe
Czyli te wykonane z włókna węglowego. Jest to najlżejsze tworzywo, na którym zależy szczególnie rowerzystom uskuteczniającym jazdę zawodową. Szukasz czegoś, co nie obciąży nadmiernie twojego roweru, a jednocześnie ochroni cię skutecznie przed zachlapaniem? Postaw na ten rodzaj błotników.
Błotniki stalowe
Obecnie błotniki rowerowe ze stali są coraz rzadziej wykorzystywane. Jeżeli już, to stosuje się je wyłącznie do modeli rekreacyjnych. Chociaż są wytrzymałe i stabilne, to stanowią też spore obciążenie.
Błotniki z tworzywa sztucznego
Jest to stosunkowo tanie i skuteczne rozwiązanie. Tego rodzaju błotniki najczęściej wykonywane są z plastiku, co zapewnia ich lekkość. Jednocześnie tworzywo sztuczne umożliwia stworzenie błotników w wielu kolorach, wzorach i o designerskich kształtach.
Jak wybrać odpowiednie błotniki do roweru?
Wybierając tylny błotnik, zadbaj o to, aby sięgał on do maksymalnie wysuniętego punktu koła. W ten sposób ochroni on przed zachlapaniem nie tylko twoje plecy, ale również nogi. Długość błotnika przedniego wybierz tak, by zasłaniał on odcinek od wysokości pedałów do około 30 cm za widelcem. Istotna jest również szerokość błotnika — ochrona powinna być zawsze o kilka centymetrów szersza niż ogumienie.
Błotniki rowerowe należy dopasować do swoich preferencji i stylu jazdy, jaki najczęściej uskuteczniasz. Dzisiejsze modele zapewnią ci nie tylko komfortową jazdę, ale ochronią cię również skutecznie przed zachlapaniem nawet podczas jazdy w najbardziej deszczowe dni.