Witamina C – znaczenie dla zdrowia. Witamina C w przemyśle spożyczym i kosmetycznym

0 107
Witamina C – znaczenie dla zdrowia. Witamina C w przemyśle spożyczym i kosmetycznym
5 (100%) 5 votes

Witamina C, zwana inaczej kwasem askorbinowym jest organicznym związkiem chemicznym, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmów żywych. Właściwości witaminy C od lat są wykorzystywane przede wszystkim w medycynie, ale również w przemyśle spożywczym oraz kosmetycznym.

Człowiek nie jest zdolny do samodzielnego wytwarzania witaminy C. W związku z tym każdy powinien dostarczać ją do organizmu wraz z pożywieniem bądź poprzez przyjmowanie sztucznych suplementów. Według specjalistów i lekarzy dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi:

  • u dzieci – 40-50mg dziennie,
  • u kobiet – 75mg dziennie,
  • u mężczyzn – 90 mg dziennie.

Witamina C na odporność organizmu

Witamina C jest znana głównie ze swojego działania wzmacniającego odporność. Fakt oddziaływania właściwości kwasu askorbinowego na układu immunologiczny jest niezaprzeczalny, ale niestety często nadużywany. Liczne badania dowodzą, że witamina C posiada właściwości wzmacniające i stymulujące układ odpornościowy wyłącznie wtedy, kiedy jest przyjmowana regularnie w celach profilaktycznych. Przyjmowanie dużych dawek witaminy C w popularnych suplementach w trakcie rozwiniętego już przeziębienia nie ma większego sensu – jego właściwości nie skracają czasu trwania choroby oraz nie łagodzą objawów infekcji. Wszystko to sprawia, że warto jest suplementować witaminę C przez cały rok – nie tylko w okresie zimowo-jesiennego przesilenia bądź w czasie choroby.

Rola witaminy C w organizmie

Witamina C odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie oraz przyczynia się do prawidłowej pracy wielu narządów i układów. Wspiera wiele procesów zachodzących w organizmie. Witamina C przede wszystkim:

  • jest ważnym przeciwutleniaczem,
  • aktywuje wiele enzymów,
  • bierze udział w przemianach tyrozyny,
  • wpływa na zachowanie prawidłowego potencjału oksydacyjnego w komórkach organizmu,
  • ułatwia przyswajanie żelaza,
  • wpływa na syntezę poszczególnych substancji, np. kortykosteroidów,
  • utrzymuje w prawidłowym stanie tkankę łączną,
  • jest niezbędna w syntezie kolagenu,
  • wzmacnia dziąsła i zęby,
  • działa korzystnie na stawy, kości oraz mięśnie,
  • działa antybakteryjnie – między innymi na bakterię powodujące próchnicę,
  • wzmacnia odporność organizmu,
  • ułatwia gojenie się wyprysków oraz ran.

Dodatkowo witaminę C oddziałuje na mózg i tym samym stabilizuje psychikę oraz odporność psychiczną organizmu.

Na niedobór witaminy C narażeni są przede wszystkim palacze tytoniu oraz osoby narażone na przewlekły stres. Zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta również u kobiet w ciąży oraz matek karmiących, u osób z cukrzycą bądź nadciśnieniem tętniczym, a także u osób mających problemy z jelitami bądź borykających się z brakiem łaknienia. Suplementacja witaminy C jest wskazana dla osób żyjących bardzo aktywnie – mających ciężką pracę bądź uprawiających sport, a także dla osób starszych.

Objawy niedoboru witaminy C

Niedobór witaminy C jest bardzo szkodliwy dla organizmu. Może przyczynić się między innymi do:

  • osłabienia organizmu,
  • niedokrwistości na wskutek mniejszej wchłanialności żelaza,
  • osłabienia naczyń włosowatych,
  • wzmożonej męczliwości,
  • braku apetytu,
  • skłonności do występowania samoistnie pojawiających się siniaków,
  • trudności w gojeniu się ran,
  • zmiany w kościach oraz chrząstkach,
  • astma,
  • chorób wywołane uszkodzeniami wolnych rodników,
  • bólów mięśni oraz stawów.

Objawem niedoboru witaminy C są również problemy z dziąsłami – przede wszystkim krwawienie pojawiające się podczas szczotkowania zębów. Efektem długotrwałego niedoboru kwasu askorbinowego w organizmie jest szkorbut.

Przedawkowanie witaminy C

Witamina C jest substancją rozpuszczalną w wodzie. Co za tym idzie jest wydalana z organizmu wraz z moczem i potem, nie gromadzi się w tkankach. W związku z tym stosunkowo rzadko dochodzi do jej przedawkowania. Przyjmuje się jednak, że po przyjęciu dziennym ponad 1000mg witaminy C mogą wystąpić dolegliwości ze strony układu pokarmowego – bóle brzucha, wymioty czy biegunka oraz ewentualnie również lekka wysypka skórna. Nie jest to jednak zjawisko częste – zazwyczaj zdarza się w momencie, kiedy dana osoba przyjmuje zbyt dużą zalecaną dawkę witaminy C w postaci suplementów.

Zbyt duże dawki witaminy C mogą się ponadto odkładać w układzie moczowym, co może prowadzić do wytworzenia kamieni nerkowych.

Witamina C w diecie

Najlepszym źródłem witaminy C są owoce i warzywa. Warto pamiętać, że witamina C zawarta w pożywieniu jest bardzo wrażliwa na działanie czynników – między innymi wysokiej temperatury i ekspozycję na światło.

Najlepszym źródłem witaminy C jest przede wszystkim acerola, a także owoce róży i nać pietruszki. Warto również spożywać czarną porzeczkę, paprykę oraz koperek. Nieco mniejszą zawartość kwasu askorbinowego posiadają truskawki i poziomki, pomelo i cytrusy. Niezbyt dużą zawartość witaminy C posiada między innymi gruszka, winogrona, arbuz, jabłka oraz banany.

Wśród produktów zwierzęcych, które zawierają witaminę C wyróżnia się przede wszystkim wątróbkę – zarówno wieprzową, jak i wołową.

Zastosowanie witaminy C w przemyśle spożywczym

Witamina C jest stosowana w przemyśle spożywczym przede wszystkim jako przeciwutleniacz, który jest dodawany do żywności oraz wielu gotowych produktów. Kod chemiczny kwasu askorbinowego, który można znaleźć w składzie wielu produktów to E300. W większości przypadków służy on do przedłużenia trwałości, rzadko jako środek wzbogacający właściwości odżywcze oraz walory smakowe.

Witamina C
Kliknij i sprawdź ceny!

Zastosowanie witaminy C w przemyśle kosmetycznym

Witamina C od lat jest szeroko stosowana w przemyśle kosmetycznym – wykorzystuje się ją do produkcji wielu kosmetyków, jak również do zabiegów w profesjonalnych gabinetach kosmetologicznych. Witamina C jest stosowana w celu zminimalizowania widoczności zmarszczek, a także leczenia przebarwień potrądzikowych oraz powstałych na wskutek zbyt dużej ekspozycji skóry na światło. Zabiegi z wykorzystaniem witaminy C stosuje się również w celu poprawienia kondycji skóry po innych zabiegach – jak na przykład peelingach chemicznych, a także dermabrazji laserowej. Wykorzystuje się przy tym działanie łagodzące preparatów z zawartością kwasu askorbinowego, a także przyśpieszające prawidłową regeneracje się naskórka. Zabiegi te są również w wielu przypadkach uzupełnieniem leczenia skóry kwasem retinowym bądź kwasami AHA – przede wszystkim w przypadkach skóry trądzikowej bądź ze skłonnościami do wyprysków.

Na rynku można znaleźć wiele kosmetyków, które zawierają składnik aktywny w postaci witaminy C. Takie kosmetyki z zawartością witaminy C mogą być stosowane jako element codziennej pielęgnacji. Spowalniają procesy starzenia się naskórka oraz stanowią typowy filtr przeciwsłoneczny. Polecane są również dla osób, którym zależy na regeneracji naskórka oraz przyśpieszeniu procesu gojenia się, a więc dla osób, które posiadają skórę trądzikową bądź z tendencją do powstawania wyprysków i zmian skórnych. Maści i kremy z witaminą C mogą być pomocne w leczeniu poparzeń skóry powstałych na wskutek opalania się i zmniejszania silnej reakcji zapalnej powstałej z tej przyczyny.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.