Tykwa – wartości odżywcze, cukrzyca, oczyszczanie, odchudzanie, odporność

87
Tykwa – wartości odżywcze, cukrzyca, oczyszczanie, odchudzanie, odporność
5 (100%) 5 votes

Tykwa to owoc, który zawiera szereg ważnych składników odżywczych, od żelaza, magnezu i witaminy po potas i witaminę C. Jest również doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, a wapnia i beta-karotenu. Różne odmiany tykw mają wiele zalet zdrowotnych, które pomagają w zwiększeniu odporności, poprawie krążenia krwi, wytrzymałości kości i poprawie wzroku. Tykwa pomaga również zwalczać stany zapalne, cukrzycę i kamienie żółciowe.

Tykwa jako doskonałe źródło witaminy K

Porcja tykwy zaspokaja całe codzienne zapotrzebowanie na witaminę K. Witamina K dostępna w tym owocu zmniejsza ryzyko nadmiernego krwawienia i przyczynia się do wzmocnienia kości i zmniejszenia ryzyka złamań szczególnie u kobiet po menopauzie, które są narażone na osteoporozę. Zgodnie z najnowszymi badaniami, mężczyźni i kobiety którzy spożywają produkty bogate w witaminę K są o 65 procent mniej narażeni na upośledzające złamanie biodra w porównaniu do osób z niedoborem tego ważnego składnika.

Tykwa zapobiega przeziębieniom i grypie

Witamina C wzmacnia system odpornościowy i zapobiega rozprzestrzenianiu się wirusów.  Zmniejsza także szanse na rozwój innych dolegliwości zdrowotnych, takich jak zapalenie oskrzeli i zapalenie płuc. Witamina C zapobiega utleniającemu uszkodzeniu białych krwinek przez co wspomaga prawidłowe działanie. Witamina C działa również jako przeciwutleniacz w organizmie.

Tykwa dla równowagi hormonalnej

Tykwa zawierająca duże ilości cynku odgrywa istotną rolę w produkcji hormonów, takich jak hormon wzrostu i poziomu testosteronu. Cynk wpływa na żeńskie hormony płciowe, a także wiąże się z tworzeniem i uwalnianiem jajeczek z jajników. Cynk jest niezbędny do produkcji estrogenu i progesteronu u kobiet, które wspomagają zdrowie reprodukcyjne. Zbyt wysoki lub za niski poziom estrogenu prowadzi do problemów z menstruacją, wczesną menopauzą, zmianami nastroju, niepłodnością i zwiększeniem ryzyka wystąpienia raka piersi i jajników.

Tykwa wspomaga odporność

Utrzymywanie silnego układu odpornościowego jest niezbędne dla optymalnego zdrowia i dobrego samopoczucia. Tykwa słynie z wysokiej zawartości beta-karotenu, silnego przeciwutleniacza odpowiedzialnego za jej pomarańczowy kolor. Tykwa jest również pełna wzmacniających odporność przeciwutleniaczy, takich jak witamina C. Są one niezmiernie ważne dla przeciwdziałania wolnym rodnikom, które powodują uszkodzenia zdrowych komórek.

Tykwa chroni wzrok

Jedna porcja tykwy zawiera ponad czterokrotnie większą dawkę dziennego zapotrzebowania na witaminę A, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania siatkówki oka. Wysoki poziom luteiny jaki zawiera tykwa jest również korzystny dla wzroku. W badaniu przeprowadzonym na Harvardzie u osób z uszkodzeniem siatkówki stwierdzono, że uczestnicy, którzy przyjmowali dzienne suplementy luteiny i witaminy A, wykazali poprawę  wzroku w porównaniu z tymi, którzy jej nie zażywali.

 Tykwa obniża ryzyko występowania kamieni żółciowych

Wysoki poziom magnezu w tykwie może pomóc w ochronie przed tworzeniem się kamieni żółciowych. Magnez zapobiega tworzeniu się kamieni żółciowych poprzez wytwarzanie specyficznych enzymów. Składniki przeciwutleniające w tykwach, takich jak beta-karoten, również pomagają w chronić wątrobę. Badanie opublikowane w „American Journal of Gastroenterology” wykazało, że spożycie magnezu chroni przed kamicą żółciową. Centrum Medyczne Uniwersytetu Maryland sugeruje suplementację magnezu jako część możliwych taktyk żywieniowych w celu zmniejszenia bólu spowodowanego chorobą pęcherzyka żółciowego, które obejmują również kamienie żółciowe. Niektórzy alternatywni lekarze twierdzą, że można rozpuścić i wydalić kamienie żółciowe poprzez spożywanie siarczanu magnezu, zwanego także solami Epsom, lub cytrynianem magnezu.

Tykwa obniża poziom cukru we krwi

Tykwa wykazuje korzyści w przezwyciężeniu cukrzycy typu 2. Od dawna jest częścią starożytnej medycyny chińskiej i indyjskiej, ale dopiero ostatnie badania dowiodły jej zdrowotnych właściwości. Cukrzyca typu 2 jest częściowo spowodowana niezdolnością komórek do wchłaniania cukru we krwi z powodu niedostatecznej ilości insuliny lub z powodu rozwoju oporności na insulinę. W obu przypadkach komórki nie są w stanie wchłonąć cukru z powodu nieefektywności wytwarzanej insuliny. Wchłanianie cukru następuje w wyniku aktywacji kinazy białkowej aktywowanej AMP w komórkach. Tykwa aktywuje te kinazy, dzięki czemu zwiększa się wchłanianie cukru, co z kolei pomaga kontrolować cukrzycę.

Tykwa wspomaga odchudzanie

Tykwa zawiera przeciwutleniacze, które pomagają oczyszczać organizm. Poprawia to metabolizm i układ trawienny, pomagając w ten sposób szybko schudnąć. Dwa inne główne czynniki, które pomagają w utracie wagi to kontrola kalorii ze względu na niską kaloryczność tykwy oraz składniki wypełniające. Składnikiem wypełniającym to woda, która jest uniwersalnym środkiem tłumiącym głód. Tykwa w całości składa się 85% wody.

Tykwa jako środek oczyszczający organizm

Przeciwbakteryjne i antyoksydacyjne właściwości soku z tykwy pomagają w leczeniu problemów skórnych, zaburzeń krwi, oczyszczaniu krwi z toksyn, a także wspomagają krążenie krwi w organizmie. Tykwa pomaga leczyć takie problemy, jak wysypki spowodowane przez toksyczność, trądzik, łuszczycę, a nawet hamuje wzrost komórek nowotworowych w organizmie. Tykwa od dawna stosowana jest jako diuretyk w medycynie tradycyjnej od wielu lat, ponieważ pobudza pracę serce i zwiększa oddawanie moczu, przyspieszając w ten sposób usuwanie toksyn z organizmu.

Tykwa i inne korzyści zdrowotne

Tykwa zawiera różnorodne składniki odżywcze, witaminy i minerały, które są niezbędne dla zdrowia człowieka, w tym znaczny poziom błonnika pokarmowego, niewielką ilość kalorii i wysoki poziom białka. Tykwa jest bogata w witaminy A, B, C i mangan, magnez, wapń, żelazo, potas i jodu. Dzięki tym składnikom tykwa wykazuje również takie właściwości zdrowotne jak:

  • tykwa zawiera dużo błonnika, który pomaga wspomaga trawienie. Błonnik jest również istotnym elementem w diecie diabetyków,
  • tykwa pomaga w utrzymaniu odpowiedniej ilości płynów ustrojowych w organizmie, co zapobiega odwodnieniu,
  • sok ze świeżych liści tykwy jest przydatny dla osób z zaburzeniami pracy serca, takimi jak kołatanie serca i ból w sercu,
  • korzeń tykwy węża może być używany jako środek tonizujący i przeczyszczający.
  • sok z liści dyni jest bardzo pomocny w leczeniu łysienia i chorób skóry głowy takich jak łupież,
  • powodującej częściowe lub całkowite łysienie,
  • tykwa jest doskonałym źródłem kwasu foliowego który spożywany przez kobiety podczas ciąży, minimalizuje ryzyko występowania wad wrodzonych u dziecka.
  • kompleks witaminy B – Dodatkowo, tykwa jest bogatym źródłem witamin z grupy B, takich jak witamina B3, witamina B5, witamina B6.
  • świeża tykwa jest doskonałym źródłem witaminy C (jedna porcja surówki z tykwy zapewnia połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C). Zaletę witaminy C stanowi fakt, że to silny naturalny przeciwutleniacz, który pomaga wiązać wolne rodniki, które uszkadzają komórki.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.