Soczewica- źródło białka, minerały, witaminy, soczewica na odchudzanie

0 345
Soczewica- źródło białka, minerały, witaminy, soczewica na odchudzanie
5 (100%) 5 votes

Soczewica była podstawowym składnikiem diety człowieka od czasów starożytnych. Roślina należy samej rodziny roślin strączkowych, który obejmuje groszek i fasolę.  Soczewica gotuje się szybko, nie wymagają żadnego wstępnego przygotowania i jest niedrogim, niskotłuszczowym źródłem białka, witamin, minerałów i błonnika. Istnieje wiele odmian soczewicy, które różnią się kolorem, kształtem i teksturą, ale są podobne pod względem odżywczym.

Wartość odżywcza soczewicy

Soczewica zawiera największą ilość białka w porównaniu do innych roślin. Ilość białka znajdującego się w soczewicy wynosi do 35%, co jest porównywalne do czerwonego mięsa, drobiu, ryb i produktów mlecznych. Soczewica jest dobrym źródłem błonnika pokarmowego, a także ma niską wartość kaloryczną. Inne składniki odżywcze to molibden, kwas foliowy, tryptofan, mangan, żelazo, fosfor, miedź, witamina B1 i potas. Soczewica jest również źródłem związków fitochemicznych i fenoli. Często soczewica i mięso są porównywane ze względu na ich wartości odżywcze, dlatego jest tak popularna wśród wegan i wegetarian.

Soczewica doskonałym źródłem błonnika

Prawie 70 procent całkowitej wartości kalorycznej soczewicy pochodzi z węglowodanów. Każda porcja soczewicy zawiera około 40 gramów węglowodanów, 15 gram błonnika pokarmowego, który stanowi 44 procent zalecanego dziennego spożycia. Dieta bogata w błonnik z pokarmowy może obniżyć ryzyko udaru, nadciśnienia, chorób serca, cukrzycy i zaburzeń trawiennych. Soczewica zawiera również niewielką ilość cukru, bo tylko 3 gramy na porcję.

Soczewica polecana dla wegetarian

Jedna porcja gotowanej soczewicy ma 230 kalorii i śladowe ilości tłuszczu. Ta sama porcja dostarcza około 20 procent dziennej wartości potasu, cynku, magnezu i witaminy B-6, a także 20 gramów białka, co stanowi 36 procent dziennej wartości, soczewica nie zapewnia pełnego białka, ponieważ brakuje w niej dwóch ważnych aminokwasów, czyli metioniny i cysteiny, jednak jest ona doskonałym źródłem lizyny, która jest najważniejszym aminokwasem, dlatego należy uwzględnić ją w dietach wegańskich i wegetariańskich. Lizyna między innymi bierze udział w blokowaniu receptorów serotoniny, nazywanej również hormonem szczęścia, dzięki czemu zapobiega reakcjom lękowym.

Soczewica bogatym źródłem żelaza

Soczewica jest doskonałym źródłem żelaza. Żelazo jest dobrze znane jako integralna część hemoglobiny, która przenosi tlen w krwinkach czerwonych. W innej postaci zwanej mioglobiną żelazo magazynuje tlen w mięśniach, więc mamy dzięki temu dodatkowy zapas gotowy do wspierania mięśni, gdy wzrasta poziom aktywności. Praca układu odpornościowego również od żelaza, gdzie wspierany jest wzrost białych krwinek i służy jako prooksydant. Prooksydanty pomagają zsyntetyzować wolne rodniki używane przez białe krwinki do niszczenia inwazyjnych patogenów. Jedna porcja soczewicy to t miligramów żelaza, co zapewnia 37 procent dziennej wartości.

Soczewica wspomaga układ nerwowy

Porcja ugotowanej soczewicy zawiera 358 mikrogramów kwasu foliowego. Ta ilość dostarcza prawie 100 procent dziennego zapotrzebowania na ten składnik odżywczy. Kwas foliowy, znany również jako witamina B9, wspomaga zdrowie układu nerwowego, pomaga w metabolizmie energii i jest niezbędny do syntezy DNA, RNA i czerwonych krwinek. Jeśli w diecie brakuje odpowiedniej ilości kwasu foliowego, istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia raka, depresji, chorób serca i związanych z wiekiem wad wzroku lub słuchu. Szczególnie ważne jest, aby kobiety w ciąży spożywały pokarmy bogate w kwas foliowy, takie jak soczewica. Spożycie kwasu foliowego przez kobiety w ciąży pomaga w zapobieganiu występowania wad wrodzonych u noworodków.

Soczewica pomaga regulować poziom cukru we krwi

Pokarmy wypełnione błonnikiem, takie jak soczewica, pomagają w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi. Błonnik dietetyczny spowalnia także tempo wchłaniania pokarmu przez krew, a tym samym utrzymuje poziom cukru na stałym poziomie. stale. Dzięki zawartości błonnika soczewica poprawia trawienie przy regularnym spożywaniu. Pokarmy o niskim indeksie gimnicznym takie jak soczewica, czyli te o wartości GI wynoszącej 55 lub mniej, mają minimalny wpływ na poziom cukru we krwi. Soczewica ma wartość GI w zakresie od 18 do 45 dlatego może być spożywania przez osoby z cukrzycą.

Soczewica dla zdrowego serca

Soczewica zawiera magnez, który pomaga w rozluźnieniu mięśni układu krążenia i pomaga obniżyć ciśnienie krwi. Spożywanie soczewicy zapewnia dostarczanie do organizmu przeciwutleniaczy, które zmniejszają szanse na rozwój miażdżycy. Ponadto, przeciwutleniacze odgrywają rolę w neutralizowaniu wolnych rodników, a tym samym zapobiegają uszkodzeniom komórek i genów, a także spowalniają proces starzenia.

Spożywając soczewicę zapobiegamy chorobom nowotworowym

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Illinois wykazały, że lektyny roślinne, odrębny rodzaj białka roślinnego pochodzącego z żywności, takiej jak soczewica, pszenica, orzeszki ziemne, groch i soja, mają duży wpływ na komórki rakowe. Badania naukowe wykazały, że te lektyny powodują cytotoksyczność i apoptozę, co oznacza, że mają ogromny potencjał do kontrolowania wzrostu komórek nowotworowych. Spożycie lektyn obejmuje także dostępną pulę poliamin, tym samym uniemożliwiając wzrost komórek rakowych. Wpływają także na układ odpornościowy, zmieniając wytwarzanie interleukin. Lektyny mogą wiązać się z rybosomami i hamować syntezę białek w komórkach raka.

 Soczewica źródłem elektrolitów

Elektrolity to substancje, które pomagają przewodzić prąd w organiźie. Potas jest jednym z najważniejszych elektrolitów w ludzkim ciele, z innymi chlorkami, wapniem, fosforem, magnezem i sodem. Jako elektrolit potas jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek, tkanek i narządów organizmu. Pomaga również kontrolować ilość wody w organizmie i utrzymać prawidłowy poziom pH krwi. Kiedy tracimy elektrolity poprzez pot, zawsze powinniśmy je odzyskać po intensywnej aktywności fizycznej, na przykład wprowadzając soczewicę do swojej diety.

Soczewica
Kliknij i sprawdź ceny!

Soczewica przyspiesza metabolizm i ułatwia odchudzanie

Soczewica jest doskonałym źródłem wielu witamin, w tym witaminy B3, która odgrywa istotną rolę w pobudzaniu układu trawiennego i nerwowego. Witamina B3 oferuje wiele innych korzyści, w tym kontrolę cholesterolu, zmniejszone ryzyko chorób takich jak choroba Alzheimera, zaćma, choroba zwyrodnieniowa stawów i cukrzyca. Ponieważ utrata masy ciała jest wynikiem deficytu kalorii spowodowanego zastąpieniem wysokokalorycznych produktów spożywczych niskokalorycznymi, soczewica może stanowić zamiennik dla pokarmów, które zwiększają wagę. Jedna porcja soczewicy, jak wspomniano wyżej zawiera około 230 kalorii i niewielka ilość tłuszczu, co pomaga utrzymać beztłuszczową dietę podczas utraty wagi. Soczewica ma również ma działanie obniżające apetyt, ponieważ daje uczucie sytości po jej zjedzeniu. Soczewica i inne rośliny strączkowe stanowią pożywny dodatek do każdej zdrowej diety, niezależnie od tego, czy celem jest utrata wagi, czy poprawienie nawyków żywieniowych.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.