Pomidory – podstawowe informacje, właściwości, odchudzanie, przeciwwskazania

0 93
Pomidory – podstawowe informacje, właściwości, odchudzanie, przeciwwskazania
5 (100%) 5 votes

Sałatki, zupy, sosy, ketchupy – wszystko to powstaje dzięki odpowiedniej obróbce pomidorów. Rzecz jasna są one nie tylko wspaniałym źródłem bogatego smaku, lecz także tego, co naprawdę ważne – związków o zdrowotnych właściwościach.

Oczywiście najsmaczniejsze i najbogatsze w witaminy są pomidory prosto z krzaka. Niemniej jednak z zalet pomidorów możemy korzystać przez cały rok. Bezcenne dla zdrowia substancje znajdziemy również w sporządzonych z pomidorów przetworach – sosach, naturalnym keczupie oraz pomidorach suszonych.

Pomidory – podstawowe informacje

Bardzo często słyszy się, że pomidor jest owocem. Nie jest to jednak prawdą, gdyż według oficjalnej kwalifikacji pomidory zaliczają się do warzyw (o jadalnych owocach). W sklepach możemy nabyć kilka ich gatunków. Oto najpowszechniejsze z nich:

  • okrągłe gruntowe – zdecydowanie najbardziej znane. Zawierają dużo soku oraz wspaniale sprawują się w kuchni pod względem użyteczności w gotowaniu i smażeniu;
  • karłowate – charakteryzują się intensywnym smakiem oraz dużą ilością soku;
  • malinowe – są bardzo duże, mają łagodny, słodki smak;
  • bycze serca – podłużne i o twardym miąższu. Doskonale sprawdzają się w kuchni;
  • koktajlowe – spotyka się żółte, pomarańczowe i czerwone. Mogą być używane do dekoracji.

Wiele osób pyta, czy należy zwracać uwagę na kolor pomidora. Coraz częściej w sklepach pojawiają się warzywa o różnych barwach, nic więc dziwnego, że potencjalny konsument może czuć się zdezorientowany. Niemniej jednak kolor pomidora nie ma zbytniego wpływu na jego smak.

Dużo ważniejszy od barwy jest odpowiedni zapach. Pomidory o przyjemnym, słodkim i świeżym aromacie są zdecydowanie zdrowsze i smaczniejsze.

Korzystając z okazji, warto dokonać krótkiego kuchennego przypomnienia. Pamiętaj by nigdy nie łączyć ogórków z pomidorami. Skąd ta rada? Otóż związki zawarte w ogórkach zabijają witaminę C, w którą bogate są pomidory. Ograbiałoby to Twoje posiłki z cennych substancji.

Zdrowotne substancje zawarte w pomidorach

Pomidory to prawdziwe kopalnie leczniczych enzymów. Poniżej przedstawiono przybliżony skład chemiczny oraz wartości odżywcze tych smakowitych warzyw (zawartość w 100 gramach).

Witaminy

Tiamina – 0.037 mg
Ryboflawina – 0.019 mg
Niacyna – 0.594 mg
Witamina B6  – 0.080 mg
Kwas foliowy –  15 µg
Witamina A – 833 IU
Witamina E – 0.54 mg
Witamina K – 7.9 µg
witamina C – 13.7 mg

Minerały

Wapń – 10 mg
Żelazo – 0.27 mg
Magnez – 11 mg
Fosfor – 24 mg
Potas – 237 mg
Sód – 5 mg
Cynk – 0.17 mg

Wartości odżywcze

Wartość energetyczna – 18 kcal
Białko ogółem – 0.88 g
Tłuszcz – 0.20 g
Węglowodany – 3.89 g (w tym cukry proste 2.63)
Błonnik – 1.2 g

W pomidorach znajduje się także likopen, który nadaje im intensywną czerwoną barwę. Nie jest to jedyna funkcja tej substancji. Dzięki wielu badaniom dowiadujemy się, że likopen jest przeciwutleniaczem, którego nasz organizm sam nie produkuje. Jedząc pomidory dostarczasz sobie wielu ważnych substancji!

Dlaczego warto jeść pomidory?

Pomidory są powszechnymi i łatwo dostępnymi warzywami – można je kupić praktycznie wszędzie. Dzięki temu bez problemu możesz włączać je do swojej diety, co da Ci wspaniałe rezultaty. Oto kilka najważniejszych, zdrowotnych właściwości pomidorów:

  • Pomidory przeciw miażdżycy i zawałom. Właściwości antymiażdżycowe pomidory zawdzięczają zawartemu w nich kwasowi. W komórkach wątroby nasila on procesy utleniania kwasów tłuszczowych oraz hamuje gromadzenie się w nich trójglicerydów. Poza tym pomidory zawierają pektyny, które także obniżają zawartość cholesterolu. Nie sposób wspomnieć w tym miejsc również o likopenie, który wyjątkowo dobrze wpływa na pracę naszego serca.
  • Pomidory a odporność. Odpornością naszego organizmu określamy zdolność do ochrony przed atakującymi nas jednostkami chorobowymi. Powszechnie wiadomo, że pomidory są bogate w witaminę C. Jej zawartość jest tak duża, że jeden pomidor (około 175 gramów), zaspokaja ponad połowę dziennego zapotrzebowania dla człowieka.
  • Pomidory a piękno człowieka. Warzywa te są nie tylko wspaniałym źródłem witaminy C. Są one bogate także w witaminy A i E oraz wiele innych enzymów. Dzięki temu regularne spożywanie pomidorów wzmacnia naczynia krwionośne i wpływa na lepsze dotlenienie. Co więcej witaminy A i E nawilżają skórę i działają przeciwzmarszczkowo. Istnieje na rynku wiele kosmetyków stworzonych na bazie pomidora, które mają za zadanie rozjaśniać przebarwienia oraz likwidować zmiany po trądzikowe.
  • Pomidory a trawienie. Pomidory to także źródło błonnika. Związek ten jest najbardziej znaną substancją, która wspomaga człowieka w procesie trawienia. Spożywanie błonnika zalecane jest przy wszelkiego rodzaju problemach związanych z żołądkiem, jelitami, wydalaniem itp. Pomidory zawierają w swym składzie pokaźne ilości błonnika. Pamiętaj jednak, że jego największe skupisko znajduje się w pestkach, zdecydowanie warto więc je zjadać.
  • Pomidor a nowotwory. Okazuje się, że likopen bardzo skutecznie przeciwdziała rakowi prostaty oraz rakowi szyjki macicy. Przeprowadzono badania, z których wynika, że mężczyźni regularnie spożywający likopen są o 34% mniej narażeni na omawianą na raka prostaty.
  • Działanie moczopędne pomidorów. Dzięki temu, że pomidory są moczopędne, także obniżają one ciśnienie krwi. To wszystko dzięki temu, są one wyjątkowo bogate w potas (237 mg w 100 g). Dodatkowo duża zawartość potasu korzystnie wpływa na pracę serca.

Pomidor kluczem do dobrej sylwetki – prawda czy mit?

Wiele źródeł mówi, że pomidory pomagają w osiągnięciu nienagannej sylwetki. Jest to prawa, czy może po prostu kolejny mit nagłośniony przez pseudo-dietetyków?

Twierdzenie to jest w dużej części zgodne z rzeczywistością. Jeśli chcesz uzyskać idealną sylwetkę, to z pewnością warto włączyć pomidory do swojej diety. Oto kilka faktów, które za tym przemawiają.

  • pomidory aż w 93 proc. składają się z wody. Dzięki temu nie są one zbyt kaloryczne. W stugramowej porcji znajduje się około 15 kcal.
  • dzięki zawartości błonnika pomidory nie tylko poprawiają cały proces trawienia. Błonnik wpływa także na długo utrzymujące się uczucie sytości.
  • fakt, iż pomidory są moczopędne wpływa pozytywnie nie tylko na ciśnienie krwi. Ułatwia to również pozbywanie się nadmiaru wody z organizmu, co gra ważną rolę przy odchudzaniu oraz budowaniu .
  • poza tym, tak jak wspomniano już na łamach tego artykułu, dzięki obecności witamin pomidory wspaniale wpływają na stan naszej cery.

Czy pomidory mogą zaszkodzić?

Oczywiście! Pomidorów powinny unikać przede wszystkim osoby cierpiące na reumatoidalne zapalenie stawów, a także dnę moczanową. Także ludzie, którym regularnie zdarza się zgaga, powinny usunąć te warzywa ze swojego jadłospisu. Również wrażliwy przewód pokarmowy jest powodem, dla którego wiele osób zrezygnowało z jedzenia pomidorów. Szczególnie skórka tego warzywa może doprowadzić do bolesnych podrażnień w okolicach przełyku.

Produkty z dodatkiem pomidorów
Kliknij i sprawdź ceny!

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że pomidory są prawdziwą apteczką natury. Zawierają one mnóstwo związków pozytywnie wpływających na ludzkie zdrowie. Pomidory możesz spożywać zawsze i wszędzie – są one świetnym lekarstwem dostępnym bez recepty! Jedz pysznie i zdrowo!  Życzymy smacznego!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.