Nie lekceważ, ale lecz – o metodach walki z chrapaniem

0 36

Dlaczego nie powinno się bagatelizować chrapania? Zanim padnie pytanie o skuteczne metody leczenia tej dolegliwości, warto przyjrzeć się bliżej mechanizmom, które sprawiają, że można zacząć mówić o zaburzeniach oddychania. Podejmowany problem należy do tematów niezwykłej wagi, gdyż wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że chrapanie stanowi uciążliwość nie tylko dla nich samych.

Anatomiczne podstawy zaburzeń oddychania w czasie snu

W czasie snu mięśnie kontrolujące górne drogi oddechowe rozluźniają się, a tylna część gardzieli opada dotykając nasady języka. W konsekwencji zmniejsza się wielkość otworu, przez który przedostaje się powietrze. Na skutek trudności związanych z dotarciem powietrza do płuc oraz wzrostem stężenia dwutlenku węgla we krwi, wysłany zostaje sygnał do ośrodka oddechowego w mózgu. Wówczas przepona i mięśnie klatki piersiowej, pobudzone do pracy przez mózg, wytwarzają podciśnienie, aby umożliwić stały przepływ powietrza przez maleńki otwór. Podciśnienie ma za zadanie unieść podniebienie miękkie. W ten sposób pojawia się chrapanie. 

Chrapanie a bezdech senny

Całkowite zablokowanie górnych dróg oddechowych może prowadzić do zatrzymania akcji oddechowej nazywanej obturacyjnym bezdechem sennym (OBPS). Epizod bezdechu sennego trwa zwykle powyżej 10 sekund. Takie przerwy pojawiają się od kilkunastu do kilkudziesięciu razy w ciągu każdej godziny snu. Wrażenie duszenia się wywołane bezdechem, powoduje wybudzenie się osoby dotkniętej OBPS i powrót akcji oddechowej. Liczba takich epizodów mających miejsce jednej nocy wpływa na stopień niedotlenienia organizmu, dlatego częste przerwy w oddychaniu są bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia chorego. Szczególną uwagę zwraca się na zagrożenie, które mogą stanowić kierowcy doświadczający w nocy zatrzymania akcji oddechowej. Wykazano, że wypadki samochodowe są nierzadko powodowane przez osoby zmagające się z OBPS, które zasnęły przed kierownicą. Należy również zauważyć, że obturacyjnemu bezdechowi sennemu zawsze towarzyszy chrapanie, jednak chrapanie nie zawsze pociąga za sobą epizody bezdechu.

Dlaczego chrapiemy? 

Jak podaje serwis sposobynachrapanie.pl najczęściej wymienianych przyczyn chrapania zalicza się:

  • obniżone napięcie mięśni języka i gardła,
  • zaburzenia drożności nosa np. polipy w jamie nosowej,
  • wiotkie, wydłużone podniebienie miękkie,
  • alergie,
  • przerost migdałków.

Dolegliwość ta ciąży przede wszystkim osobom:

  • otyłym,
  • zmagającym się z nadciśnieniem tętniczym,
  • palącym,
  • w podeszłym wieku,
  • spożywającym alkohol przed snem.

Chrapanie u dziecka

Chrapania u dziecka nie powinno się lekceważyć. Jeżeli taka dolegliwość została wykryta u młodej osoby, koniecznie należy skonsultować się z lekarzem. Najczęstszą przyczyną zaburzeń oddychania w czasie snu są przerośnięte migdałki, które powstają w wyniku wielu przebytych przez dziecko infekcji. Towarzyszący chrapaniu bezdech senny, który pojawia się w młodym wieku, może mieć poważne konsekwencje dla rozwoju dziecka. Wiąże się to z faktem, że do płuc nie dociera odpowiednia ilość powietrza, a organizm jest niedotleniony. Problemy z oddychaniem u dziecka podczas snu mogą być również spowodowane alergią oraz niedrożnością nosa.

Dlaczego należy przestać chrapać, czyli wszystko o niepożądanych skutkach

Skutki nieleczonego chrapania to m.in.:

  • obniżenie saturacji, które skutkuje sennością, zmęczeniem oraz rozdrażnieniem,
  • ból głowy,
  • zaburzenia koncentracji,
  • arytmia serca,
  • problemy z erekcją,
  • nasilenie objawów istniejących dolegliwości; nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy,
  • w skrajnych przypadkach zawał serca lub udar mózgu.

Naturalne sposoby walki z chrapaniem

Skoro wiadomo już, co powoduje chrapanie, należałoby teraz skupić się na tym, jak poradzić sobie z tą dolegliwością. Osobom zmagającym się z przywołanym problem, zaleca się w pierwszej kolejności korzystanie z domowych metod, które pozwolą ograniczyć chrapanie do zera. Stosowanie naturalnych preparatów oraz wybranie właściwej pozycji w czasie snu, może skutecznie pomóc w walce z tego rodzaju uciążliwością.

Zioła na chrapanie:

  • Eukaliptus – działa wykrztuśnie i rozgrzewająco,
  • Melisa lekarska – uspokaja, koi nerwy, obniża ciśnienie krwi, wzmacnia i rozkurcza, a także działa przeciwzapalnie,
  • Ziele tymianku – skutecznie łagodzi infekcje gardła, ale przede wszystkim działa wykrztuśnie i rozkurczowo,
  • Mięta pieprzowa – obniża napięcie mięśni gładkich,
  • Prawoślaz lekarski – łagodzenie infekcji górnych dróg oddechowych,
  • Gorzknik kanadyjski – napar z korzenia tej rośliny stosuje się w leczeniu przewlekłego zmęczenia, posiada również właściwości przeciwbakteryjne.

Czy leki na chrapanie są dostępne bez recepty?

Preparaty, które przeciwdziałają zaburzeniom oddychania podczas snu, można zwykle zakupić w postaci aerozolu. Nieco rzadziej występują jako tabletki. Leki tego typu posiadają w swoim składzie olejki z mięty pieprzowej lub eukaliptusa, wyciąg z mierzwicy czarnej bądź imbiru, glicerynę czy salicylany metylu. Apteki dysponują szeroką ofertą sprayów, które można dostać bez recepty.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.