Trending Now:
MySlowianki.pl Serwis dla kobiet

Bazylia: zastosowanie, korzyści i odżywianie

Estimated reading time:5 minutes, 56 seconds

Bazylia: zastosowanie, korzyści i odżywianie
5 (100%) 5 votes

Bazylia, znany również pod innymi nazwami jak na przykład bazylia wonna, bazylik ogrodowy czy bazyliszek polski. To gatunek rośliny pospolitej, która jest jednoroczna. Ten gatunek ziela należy do rodziny mięty. W czasach starożytnych wierzono, że tylko król może zerwać bazylię, związku z czym była określana jako roślina królewska. Stosowana jest zarówno w gotowaniu, pieczeniu czy przyrządzaniu smacznych sałatek. Posiada wiele korzyści zdrowotnych i bardzo ładnie pachnie. Inne zalety bazylii to redukcja stanu zapalnego oraz właściwości przeciwstarzeniowe i przeciwbakteryjne. Spożywanie bazylii, to nie tylko korzystanie z jej przyjemnego zapachu i smaku, ale również zapewnienie organizmowi odpowiednich składników odżywczych.

Zastosowanie

Bazylia może mieć szereg korzyści zdrowotnych. Ponadto, bazylia (łac. Ocimum basilicum) jest dobrze znana ze swojego zastosowania w kuchni włoskiej. Jest to jeden z podstawowych składników w sosie pesto. Bazylia jest również powszechnie stosowana w kuchni indonezyjskiej, tajskiej i wietnamskiej. W Polsce coraz częściej używa się jej do przyrządzania sałatek, makaronów, kanapek czy przekąsek. Bazylia jest stosowana w tradycyjnej medycynie tamilskiej i ajurwedyjskiej, która jest formą tradycyjnej medycyny popularnej na subkontynencie indyjskim.

Istnieje wiele rodzajów bazylii, które różnią się smakiem i zapachem. Słodka bazylia (najbardziej dostępna w handlu bazylia stosowana w żywności włoskiej) ma mocny zapach goździków ze względu na wysokie stężenie eugenolu. Alternatywnie, wapienna bądź cytrynowa bazylia ma silny zapach cytrusów ze względu na ich wysokie stężenie limonenu.

Korzyści

Badania wskazują, że może być kilka korzyści zdrowotnych związanych ze stosowaniem bazylii. Badania wykazały, że bazylia zawiera szeroką gamę olejków eterycznych, bogatych w związki fenolowe i szeroką gamę innych naturalnych produktów, w tym polifenoli, takich jak flawonoidy i antocyjany. Według badań przeprowadzonych w Szwajcarii bazylia zawiera (E) -beta-kariofylen, który może być przydatny w leczeniu zapalenia stawów i chorób zapalnych jelit.

Leczenie nowotworu

Badanie przeprowadzone na przełomie 2013 roku wykazały duży potencjał bazylii w kontekście leczenia i zapobiegania rozwojowi nowotworów. Naukowcy i analitycy doszli do wniosku, że dzięki zawartym w nim substancjom fitochemicznym, w tym eugenolowi, kwasowi rozmarynowemu, apigeninie, mirtenalowi, luteolinie, β-sitosterolowi i kwasowi karnozowemu, może pomóc w zapobieganiu niektórym rodzajom nowotworu skóry, wątroby, jamy ustnej i płuc. Wydaje się, że robi to poprzez zwiększenie aktywności antyoksydacyjnej , zmianę ekspresji genów, wywołanie śmierci komórki i spowolnienie podziału komórek. Chociaż należy przeprowadzić więcej badań, istnieje możliwość wykorzystania ekstraktu z bazylii wraz z obecnymi metodami leczenia raka.

Ograniczenie skutków stresu oksydacyjnego

Adaptogen to lek ziołowy, który pomaga organizmowi dostosować się do stresu; żeń-szeń jest prawdopodobnie najbardziej znany. Bazylia może również należeć do tej kategorii.

W jednym z badań przeprowadzonych na zwierzętach, króliki były narażone na stres oksydacyjny (wzrost szkodliwych wolnych rodników). Króliki otrzymywały 2 gramy świeżych liści bazylii każdego dnia przez 30 dni, i monitorowano układ sercowo-naczyniowy i adaptację oddechową.

Naukowcy zmierzyli znaczny spadek poziomu cukru we krwi i wzrost aktywności przeciwutleniającej. Bazylia wydawała się pomagać królikom radzić sobie lepiej ze stresem oksydacyjnym.

Właściwości przeciwstarzeniowe

Według badań przedstawionych na Brytyjskiej Konferencji Farmaceutycznej w Manchesterze, bazylia ma również właściwości, które mogą pomóc w zapobieganiu niektórym szkodliwym skutkom starzenia. Ekstrakt z bazylii był skuteczny w niszczeniu szkodliwych cząsteczek i zapobieganiu uszkodzeniom powodowanym przez wolne rodniki w wątrobie, mózgu i sercu.

Naukowcy w Indiach, badali zioło pod względem właściwości przeciwutleniających i przeciwstarzeniowych. Badanie potwierdziło tradycyjne stosowanie tego zioła jako substancji promującej młodość w systemie medycyny ajurwedyjskiej oraz pomaga opisać, jak zioło działa na poziomie komórkowym.

Bogaty w przeciwutleniacze

Wyniki tegorocznych badań  wykazały, że ekstrakt etanolowy – bazyli – Ocimum basilicum – wykazuje większą aktywność przeciwutleniającą niż standardowe przeciwutleniacze.

Zmniejsza stan zapalny i obrzęk

Jedno z badań, które zostało przeprowadzone kilka miesięcy temu, wykazało, że ekstrakt z bazylii zdecydowanie zmniejsza obrzęk ciała nawet do 70% po pierwszej dawce leczenia, a więc po 24 godzinach. Wpływ na obrzęk był podobny do obserwowanego po zastosowaniu diklofenaku, leku przeciwzapalnego, szeroko stosowanego w leczeniu zapalania stawów. W aspekcie leczenia reumatoidalnego zapalenia stawów, trudno potwierdzić efektywne działania bazylii. Jedno jest pewne, stosowanie bazylii nie zaszkodzi, ale może pomóc.

Obecne badanie sugeruje, że beta-kariofilen zawarty w bazylii wykazuje znaczącą aktywność przeciw zapaleniu stawów, które można przypisać jego działaniu przeciwzapalnemu.

Właściwości antybakteryjne

Badania laboratoryjne wykazały, że bazylia ma właściwości antybakteryjne. Taka sytuacja może to być spowodowana zawartością lotnych olejów, które obejmują estragol, linalol, cyneol, eugenol, sabinen, mircen i limonen.

Bazylia ogranicza wzrost licznych bakterii, w tym Listeria monocytogenes , Staphylococcus aureus , Escherichia coli O157: H7, Yersinia enterocolitica i Pseudomonas aeruginosa, a więc bakterii wywołujących poważne choroby żołądkowe. Może to oznaczać, że dodanie świeżej bazylii do sałatki nie tylko doda smaku, ale także pomoże zmniejszyć liczbę szkodliwych bakterii na talerzu. Jak widać, bazylia może pomóc ochronić układ  pokarmowy przed rozwojem szkodliwych bakterii, a tym samym chorób.

Odżywianie

Bazylia jest bogata w wiele korzystnych składników odżywczych w tym:  w witaminę A, witaminę K, witaminę C, magnez , żelazo, potas i wapń.

Wartość odżywcza bazylii na 100 gramów, czyli około jednej porcji.

  • 22 kilokalorie,
  • Około 3 gramów węglowodanów,
  • Około 1,5 gramów błonnika pokarmowego,
  • Niecałe 0,7 gram tłuszczu,
  • Około 3 gramów białka,
  • Aż 92 gram wody,
  • 260 mg witaminy A,
  • 0,03 mg tiaminy,
  • Ryboflawina – 0,076 mg,
  • Niacyna – 0,902 mg,
  • Witamina B 6 – 0,155 mg,
  • Folian – 68 mg,
  • Cholina – 11,4 mg,
  • Witamina C – 18,0 mg,
  • Witamina E – 0,80 mg,
  • Witamina K – 414,8 mg,
  • Wapń – 177 mg,
  • Żelazo – 3,17 mg,
  • Magnez – 64 mg,
  • Mangan – 1.148 mg,
  • Fosfor – 56 mg,
  • Potas – 295 mg,
  • Sód – 4 mg,
  • Cynk – 0,81 mg.

Bazylia
Kliknij i sprawdź ceny!

Inne zastosowanie

  • Jako przyprawa stosowana do zup i sałatek, lub warzyw.
  • Jako olejek używana w przemyśle perfumeryjnym do produkcji perfum i mydła.
  • Jako środek do wyrobu konserw.
  • Jako element i składnik wyrobów alkoholowych.
  • Jako roślina ozdobna w kuchni.
  • Jako roślina odstraszająca owady poprzez swój esencjonalny zapach.

Informacje w pigułce

Oto kilka kluczowych punktów dotyczących bazylii. Więcej szczegółów znajduje się w głównym artykule.

  • Bazylia jako zioło może mieć efektywne właściwości przeciwzapalne.
  • Bazylia jest silnym środkiem przeciwbakteryjnym.
  • Bazylia zawiera niespełna 22 kalorie na 100 gramów zioła. Ponadto jest bogata w składniki odżywcze i niski poziom kalorii.
  • Bazylia może zawierać związki, które zwalczają skutki starzenia.

 

No Comments

Dodaj komentarz